Beertjes

Lief zijn ze he? En zo gemakkelijk te maken. Ook door jou, ik beloof het. Je breit gewoon 5 simpele  lapjes in tricotsteek of gewoon recht. Vervolgens maak je er een beertje van, zo simpel is het. Wil je weten hoe je dat doet? Ik leg het je uit. Daar gaan we.

Nodig voor een beertje

  • restje wol voor breinaald nr. 3 of 3.5
  • een maas- of stopnaald (stompe punt)
  • breinaalden nr. 3 of 3.5
  • draadje dunne zwarte wol of borduurzijde
  • twee kleine zwarte kralen of wiebeloogjes
  • lintje
  • vulling

Zo wordt de beer gemaakt

Lichaam en hoofd: zet 30 steken op brei 12 cm tricotsteek (heengaande toer recht en teruggaande toer averecht) of gewoon helemaal recht. Bekijk onze filmpjes om te zien hoe dat gaat. Kant de steken af.

Armen en benen: zet 10 steken op en brei 5 cm. Kant de steken af. Brei nog 3 pootjes.

In elkaar zetten

Neem een draad in de kleur van de beer (of gebruik een draad die is blijven hangen) en haal hem door de naald. Vouw nu de naad van het grootste lapje zo dat hij midden achter komt te liggen. Zie foto.

Naai de twee kanten netjes aan elkaar. Rijg nu een draad door de onderzijde van het lapje en trek stevig aan. Werk de draad weg. Vul nu het lichaam op, doe niet te veel vulling in je beer anders wordt hij niet mooi. Naai nu met kleine, nette steekjes de bovenkant dicht. (de bovenkant blijft dus wel recht)

Je gaat nu de oortjes vormen door een draad te rijgen door de hoeken van de bovenkant. Zie foto. Doe dat goed door de beide lagen en de vulling heen. De oortjes ontstaan nu vanzelf.

Neem een nieuwe draad en wikkel die op ongeveer een derde van het lapje om het hoofd te vormen. Doe dat stevig zodat er een nekje ontstaat. Knoop de draad goed vast. Je hebt nu een lichaam en een kopje.

De armen en benen naai je ook zo aan elkaar dat de naad aan de achterzijde komt. Rijg een draad door de onderkant, trek stevig aan en vul op. Niet te veel vulling gebruiken! Rijg vervolgens een draad door de bovenzijde en trek weer stevig aan. Je hebt nu een worstje dat aan beide zijden rond is geworden.

Naai nu de armen en benen aan het lichaam. Je kunt voor de bovenarmen twee knopen gebruiken. Steek hiervoor een lange scherpe naald door knoop, arm, lichaam, andere arm en vervolgens de andere knoop. Herhaal dit een paar keer zodat de knopen goed vast zitten. De armen kunnen nu bewegen.

Borduur een neus en mondje en naai kraaltjes als oogjes op de kop. Je kunt ook twee wiebeloogjes plakken. Strik als laatste een leuk lintje om zijn nek.

Klaar is je beertje, echt niet moeilijk. Probeer maar.

5 reacties

  1. Jeannine op juni 1, 2018 om 6:53 am

    Heel schattig, meestal vind ik de uitleg moeilijk ,,,, maar dit valt reuze mee. Ik zou zeggen …. meer van dit . Bedankt

    • Els van ettinger op september 1, 2018 om 6:23 pm

      Leuk ook voor een beginner heel goed te doen

  2. Linda op oktober 24, 2018 om 6:52 pm

    Ho kei lief. Wil ik ook breien.

  3. willy op november 26, 2018 om 6:46 pm

    Wat schattig weer ouderwets, heel leuk, dank je wel,

  4. Riny op november 7, 2019 om 10:14 am

    Leuk om te doen!

Laat een reactie achter