Zelf een mini kersttruitje breien? Geen probleem, met dit simpele patroon. Zelfs kinderen kunnen dit prima zelf wanneer je ze een beetje helpt met opzetten en afkanten. We breien de mini kersttruitjes helemaal recht, maar in tricotsteek zijn ze ook prachtig. Natuurlijk ga je ze heel mooi versieren. Maak er een foute kersttrui van of plak er heel veel glitter op. Wil je nog een mini kersttruitje breien dan kun je denken aan truitjes voor iedereen die komt eten, leuk voor op het bord met je eigen naam erop.

Benodigdheden:

  • restje wol, met of zonder glitter geschikt voor naald nummer 4
  • breinaalden nummer 4
  • naainaald met stompe punt
  • versiering zoals stickers, kralen, glitter enz.

Zo brei je een mini kersttruitje

Zet tien steken op en brei 10 ribbels als je recht breit (of 20 toeren tricotsteek). Zet nu aan weerszijden 10 steken bij voor de armen. Dat doe je door aan het eind van de toer 10 steken bij te maken. Dus bij de volgende toer aan de andere zijde 10 steken bijmaken (zie foto). Brei nu 4 ribbels (30 steken) of 8 toeren. Kan nu voor de hals de middelste 6 steken af. (12 steken breien, 6 steken afkanten, 12 steken breien). In de volgende toer maak je op de plek van de hals weer 6 steken bij. Brei nu weer over alle 30 steken 4 ribbels of 8 toeren. Kan dan de eerste 10 steken af en bij de volgende toer de andere 10 steken van de mouw.

Brei nu verder met de resterende 10 steken. Dus weer 10 ribbels of 20 toeren. Kant de steken af. Weet je niet meer hoe dat gaat, kijk dan hier!

Afwerking

Vouw de trouw dubbel en naai heel netjes de zijkanten en onderzijde mouwen dicht. Sla een boordje om aan de mouwen. Nu kun je lekker gaan versieren met alles wat je maar leuk vindt en lekker kerst is.

Tip: als je het gat voor de hals te moeilijk vindt, kun je die ook weglaten. Wil je nog meer leuke dingen breien voor kerst? We hebben nog kerstbuideltjes voor je en een echte tomte.

Heel veel plezier!

Laat een reactie achter